14.4.11

Jaan Tõnisson läheb vangi

Murran end läbi Erkki Tuomioja värske Jaan Tõnissonist rääkiva teose. Teen seda ajaloohuvist, aga osalt ka sellepärast, et mäletan nänni (isapoolne vanaema) juttu, et meie pere oli Wabariigi ajal ikka Tõnissoni toetaja. Ja lapsena oli raamaturiiulis kolmekümnendate väljaanne "Jaan Tõnisson töös ja võitluses". Selline paks ja propagandistlik.
Tõnisson, nagu teisedki omaaegsed poliitilised liidrid, oli vastuoluline tegelane. Alustas alalhoidliku konservatiivina, lõpetas põhimõttelise demokraadina. Pätsiga oli hoopis vastupidi - vasakpoolsest progressiivsest sai autokraatne valitseja.
Tõnissonil oli muidugi omajagu ebameeldivaid seisukohti. Näiteks arvas ta kunagi kangekaelselt, et naise pea on mehe omast väiksem ja seetõttu ei kõlba naine avalikus debatis kaasa lööma. Aga eks ta hiljem veidi meelt muutis. Ja isegi naisõiguslastega leppis.
Kuid raamatut alles murran, praegu tahtsin peamiselt ühest fotost rääkida. See on tehtud 1908. aasta suvel kui Vene duumas demokraatiat nõudnud Tõnisson riigivastasele dokumendile allakirjutamise eest mõneks kuuks vangi pidi minema.
Eks ta siis läkski. Koduõuelt vist. Päikeselisel hommikul. Natuke kelmikas ilme näol. Sandaalid jalas. Taga paistab madal puumaja - selline eelmise sajandi alguse tüüpiline mudel. Puud on pildi peal alles noored, suvine tuul sasib neid mõnusasti. Üldsegi - 20. sajandi alguspoole piltidel on tihti näha noori puid, suuri muruplatse, palju enam avarust kui praegu. Eesti polnud siis veel täis ehitatud. Isegi puud ei olnud kõrgeks kasvanud ja maastikku varjama hakanud.
Aga see Tõnissoni raamat ise vast läheb alles huvitavaks.

3 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Tere kõigile, minu nimi on Ruth, Inglismaalt, tahan jagada oma tunnistust siin, kuidas mu mees tagasi sain, jättis ta mulle 6 aastat tagasi ja ma olen üksi ilma abita, kui ma nägin Dr Akini reklaami Facebook'il eelmisel nädalal polnud mul garantii, et siiani oleksin pidanud temaga ühendust võtma ja ta nõustus mind aitama, ja ta ütles pärast tema tööd, et mu mees naaseb mulle 24 tunni jooksul tagasi, ootasin ma, mis juhtub 24 tunni pärast, kohe, kui ta ütles mulle, et ta on valmis, kutsus mu abikaasa minu kontoriruumi ja ütles, et ta tahab, et ta jälle tagasi jätaks, olin nii õnnelik ja ütlesin dr Akinile, et ma teavitan teda sellest maailmast, mistõttu ma ma jagan oma nime siin nende inimeste jaoks, kes vajavad abi mis tahes viisil, on tal õigus lahendada ükskõik milline probleem, nii et mu vennad ja õed, kes vajavad probleemi lahendamist, on täna Dr Akiniga ühendust võtnud ja Siin lahendatud on tema kontaktandmed, e-post: akinsolutiontemple@gmail.com. WhatsApp vestlus ja kõned: +27656406432.

Unknown ütles ...

Zdravo zelim da pohvalim vidovitu ruzu koja mi je pomogla u vezi mog deteta koje je imalo urok na sebi jos od malena..niko nije godinama mogao da mi pomogne u vezi toga sa cerkom. Muz me je ostavio samu sa detetom. I onda sam preko preporuke nasla majku Ruzu koja je jedina uspela da skine urok sa mog deteta i uspela je da mi vrati mog muza samo zahvaljujuci njoj imamo sada prelep zivot. Ako imate slicnih problema javite se njoj
+381 61 10 14 283 VIBER

Unknown ütles ...

Zdravo zelim da pohvalim vidovitu ruzu koja mi je pomogla u vezi mog deteta koje je imalo urok na sebi jos od malena..niko nije godinama mogao da mi pomogne u vezi toga sa cerkom. Muz me je ostavio samu sa detetom. I onda sam preko preporuke nasla majku Ruzu koja je jedina uspela da skine urok sa mog deteta i uspela je da mi vrati mog muza samo zahvaljujuci njoj imamo sada prelep zivot. Ako imate slicnih problema javite se njoj
+381 61 10 14 283 VIBER